Naprijed-nazad

20161030_082950

Kao i svakog zadnjeg vikenda u 10. i 3. mjesecu, jučer se mediji na veliko raspisali kako “opet” pomičemo sat i kako bi pomicanje sata trebalo ukinuti i bla bla. Zanimljivo je da nikom ne smeta ljetno vrijeme do samog pomicanja sata, odnosno sve je mkay osim ona dva dana u godini kad pomičemo kazaljke.

U biti, jedan takav članak je bio na Indexu. Sad kad sam pomicao sat na blogu, padne mi na pamet da jednostavno tu stavim komentar na članak, nego da imam čitabu na Fejsu.

Inače, ovo nije jedini post u kojem sam gubio vrijeme na vrijeme😀 Prije nekoliko godina sam napisao Time zones i Time what is time. U njima bljezgarim i o ljetnom vremenu (DST).

U biti, priča kaže sledeće:

Čudite se ko pura dreku, a većina ljudi kurca zna o ljetnom vremenu. Hrpi ljudi je pomicanje sata svake godine takav neočekivani šok iako je pomicanje sata svake godine zadnjih nekoliko desetljeća zadnje nedjelje u listopadu i zadnje nedjelje u ožujku i tu nema ničeg neočekivanog i nepredvidljivog. Ljeti mi (zapravo i veći dio proljeća i pola jeseni jer ljetno vrijeme duže traje) dolaze obavijesti da se nešto događa u 16:00 GMT+1 iako je naravno pisac htio reći da je događaj u 4, a ne 3 PM. I sad, ili ga čekam sat vremena ko budala ili je lik zapravo dobro mislio, pa zakasnim, a nekad nam je nešto toliko važno da ćemo čekati i sat vremena, a ne riskirat da zakasnimo koliko god vjerojatno bilo da je ovaj mislio na kasniji termin. Raja se ponaša kao da smo sada na prirodnom računanju vremena, i sad u vražju mater sudbe li klete skraćujemo dan! Ne znam šta se nitko nije zapitao kako to da sjene iza podneva ne padaju na jug za vrijeme ljetnog vremena… Kad u školama uče računanje vremenski zona, samo se dodaju dodaje/oduzima jedan sat za svakih 15° geog. širine kao da cijeli svijet (jednako) računa ljetno vrijeme ili ono uopće ne postoji (ne bih sad da su neke zemlje same po sebi u krivoj zoni, tako da npr. u Parizu i Madridu nikad nije sat vremena manje nego kod nas🙂 ). Lijepo se provedeš ako bi na taj način sutra računao vrijeme u New Yorku s kojim je razlika uglavnom 6 sati, ali je sljedeći tjedan 5 sati jer se Ameri tek sljedeću nedjelju vraćaju na zimsko vrijeme. A tek zemlje s ljetnim vremenom na južnoj hemisferi… Razlika sa Sydneyjom je trenutno 9 sati. Od sutra pa do kraja ožujak razlika će bit 10 sati, onda tjedan-dva opet 9 sati, a onda 8 i tako u krug.
I meni ovo pomicanje sata isto diže živac [pogledaj satove na naslovnoj slici, a imam još dva ručna, samo, srećom, riknule im baterije😀 ] , ali se malo informiraj. Nemoj mi onda plakat da bi u kolovozu bio na plaži do 8 sati, ali je mrak. Ako pak cijelu godinu budemo na ljetnom vremenu, nemoj plakati da se sunce zimi ne pojavljuje do 8 ujutro. Nemojte zaboravit da mi možda jesmo mala zemlja za razliku od Rusije, ali se zato trebamo prilagodit Europi. Baš bi bilo zgodno da prelaskom granice sim i tam svako malo moramo pomicat sat… A kako bi tek turisti uživali u posjetu Lijepoj Našoj🙂
Ukratko, jedini pravi problem je da ljetno vrijeme više nije ljetno. Sunce ti kalajisano, duže je od zimskog (standardnog). Koliko mi već ide na živac što na posao krećem po mraku. Slično, kad na proljeće prijeđemo na ljetno vrijeme, taman se naviknem da mi bude malo dana ujutro i eto ti mrklog mraka! Istina je da sam zahvalan da ljeti ne sviće u 4, ali što je prerano je prerano. Tako da molim lijepo da ljetno vrijeme ne maknete, ali ga skratite🙂

Ovo o “poznavanju kurca” govorim iz iskustva. Dok sam kurca znao o ljetnom vremenu i sam sam u njemu vidio samo pomicanje sata i to mi je išlo na živce i samo zbog toga sam htio da se “pomicanje sata” ukine. S “kurcem” sam se dugo družio i o ljetnom vremenu ništa nisam znao godinama. Niti su ga spominjali u školi niti na faksu. Inače, faks o kojem govorim je geografija, tako da je to dosta žalosno. Zapravo, sjećam se da je na prijemnom bio zadatak s računanjem vremenskih zona na gore spomenuti način. Šterc nam je samo jedan sat filozofirao o ljetnom vremenu zato što smo imali slobodno predavanje nekoliko dana nakon pomicanja sata koje nas je potaklo na tu temu. Baš me to predavanje ponukalo da se malo informiram o temi. Ukratko, ljetno vrijeme nije nikakva znanost, ali se (prije prigovaranja) sam moraš informirati; ne možeš računat na (hrvatski) obrazovni sustav🙂

Kad sam već kod obrazovnog sustava i pomicanja sata, da dotaknem s tim povezamu orijentaciju (pomoću Sunca)😀 Stalno čujem komentare Ova današnja mladež se ne zna ni orijentirat pomoću Sunca… E pa, koliko se sjećam u školi samo trube Prijepodne je sunce na istoku, u podne na središtu horizonta, a poslijepodne na zapadu. Znači, po zimi je sve to super, samo se smrzneš u šumi😉 a ljeti se izgubiš u šumi jer si u pola jedan vidio Sunce na “zapadu”😀 Pravo me zanima da li isto sranje prodaju djeci u Saskatchewanu (provincija u “središtu” Kanade) koji je cijele godine na ljetnom vremenu. Em su zime u Saskatchewanu hladnije nego kod nas, em tamo ima puno više šuma nego u Hrvatskoj; tako da jadni Saskatchewančići stvarno jebu ježa i zimi kad se pogube u šumi ×D

U svem tom džumbusu s pomicanjem sata, samo mi jedna stvar nikako nije jasna. Mkay, noćas su vlakovi stajali sat vremena da bi se vozni red uskladio sa zimskim vremenom. Ali šta rade na proljeće?!😮 Ubrzaju sve da bi nadoknadili jedan sat?! Molim službeno objašnjenje iz HŽ-a😀


Objavljeno 30. 10. 2016. godine prijepodne u 11:38

Leave a Reply

